mandag 26. januar 2015

Interkulturell kommunikasjon - Filippinene


Jeg fikk i oppgave å velge en kultur og lage en reiseguide til den. Jeg valgte da å finne mer ut om den filippinske kulturen. Det gjorde jeg fordi jeg har hørt en del om landet gjennom media, på grunn av naturkatastrofer, og ville da finne litt mer ut om Filippinene for å få et mer helhetlig bilde av kulturen. Jeg har også familiemedlemmer som har vært der, og dette har gjort meg mer nysgjerrig på landet.

Når du er ute på reise er det lurt å være forberedt. Kulturforskjellene kan være store, og da kan det hjelpe å ha lest seg litt opp. Om du skal reise til Filippinene, vil du fort merke at de har et annet språk og andre verdier og skikker enn det vi er vant til i Norge. 

Hva er det da lurt å vite om den filippinske kulturen, for å ha mulighet til å unngå misforståelser under den interkulturelle kommunikasjonen? Vei, jeg kan jo kanskje begynne å fortelle hvordan du skal hilse første gang du møter noen fra Filippinene. Når du skal hilse på noen du ikke har møtt før foregår dette veldig formelt. Du skal da begynne å hilse på den eldste eller viktigste personen, og så bevege deg nedover. Da er det vanlig å gi et fast håndtrykk og et vennlig smil. Det er også naturlig å bruke etternavn og profesjonelle eller akademiske titler(lærer, Dr. o.l.) ved nevning av navn.

I den filippinske kulturen står familie veldig høyt. Fra familien får de mye støtte og styrke i hverdagen. Hiya, som betyr skam, er en viktig faktor til hvordan menneskene oppfører seg i samfunnet. Hvis de ikke oppfører seg slik de skal, vil dette føre skam, ikke bare over dem selv, men også familien deres. Fordi skam er så viktig i den filippinske kulturen, er de åpne til å bruke mer penger enn de har, for å ikke føre skam over seg selv og sine nærme på grunn av dårlig økonomi.

Etter å ha sett nærmere på den filippinske kulturen, har jeg funnet ut at det finnes en del forskjeller med den norske kulturen. Derfor kan det være en god ide å kanskje se guiden jeg har laget, hvis du skal dra til Filippinene eller møte noen fra denne kulturen. Her kan du finne en del informasjon som kan gjøre den interkulturelle kommunikasjonen lettere i møte med den filippinske kulturen.
 


 
 
- Ragnhild

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar